Historia tramwaju elektrycznego w Bielsku-Białej rozpoczyna się w 1895 r. (linia była jedną z pierwszych na ziemiach polskich). Tramwaje eksploatowała początkowo Bielsko-Bialska Spółka Lokalna Kolej Żelazna (Bielitz-Bialaer Local-Eisenbahngesellschaft), a od 1897 r. Bielsko-Bialska Spółka Elektryczna i Kolejowa (Bielitz-Bialaer Electricitats und Eisenbahn Gesellschaft).

Linia liczyła blisko 5 km długości i była jednotorowa, z 7 mijankami i 14 przystankami. Biegła od dworca kolejowego w Bielsku do Cygańskiego Lasu (Zigeunerwald) dzisiejszymi ulicami: 3 Maja, Zamkową, 1 Maja, Placem Adama Mickiewicza, Partyzantów, Gen. Józefa Kustronia, Bystrzańską i Olszówki. Tabor składał się z 5 wozów motorowych mogących jeździć w dwóch kierunkach (linia nie posiadała końcowych pętli) oraz 2 wozów doczepnych.

Fotografia (ok. 1896 r.) przedstawia końcową stację tramwajową w Cygańskim Lesie. Widoczna drewniana poczekalnia dla pasażerów, budynek restauracji oraz wóz motorowy i wóz doczepny.

Fotografia z przewodnika Karla Kolbenheyera, Führer durch die Beskiden im Gebiete der Section Bielitz-Biala des Beskiden-Vereines, Bielitz 1901.

Szerzej o bielskich tramwajach: Jerzy Polak, Historia bielskiego tramwaju 1895-1945, Bielsko-Biała 1998.

Zob. Historia komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej

Pamiątkowe szyny tramwajowe z tablicą ufundowaną przez Bielskie Towarzystwo Tramwajowe przed dworcem kolejowym Bielsko-Biała Główna. Napis na tablicy: Z tego miejsca 11.12.1895 r. odjechał pierwszy elektryczny tramwaj do Cygańskiego Lasu. W 1971 roku zlikwidowano linie tramwajowe. Miasto Bielsko-Biała 2008. Foto lipiec 2022 r. M. Frączek
Słup trakcyjny dawnej linii tramwajowej w Bielsku-Białej, zbieg ul. 3 Maja i Zamenhofa; trudno go zauważyć. Foto lipiec 2022 r. M. Frączek